Παλίνδρομη εκσπερμάτωση

Η παλίνδρομη εκσπερμάτιση είναι μια κατάσταση κατά την οποία το σπέρμα που απελευθερώνεται επιστρέφει στην ουροδόχο κύστη και δεν απελευθερώνεται μέσω της ουρήθρας όπως είναι το φυσιολογικό. Κάποια ποσότητα σπέρματος μπορεί να εξέλθει από το πέος, αλλά το μεγαλύτερο μέρος του σπέρματος εισέρχεται στην ουροδόχο κύστη και αναμιγνύεται με τα ούρα. Κατά τη διάρκεια της παλίνδρομης εκσπερμάτισης οι πάσχοντες βιώνουν τον λεγόμενο «ξηρό οργασμό». Ο ξηρός οργασμός συνίσταται στην επίτευξη σεξουαλικής κορύφωσης χωρίς να πραγματοποιείται ωστόσο εκσπερμάτιση. Αυτή η κατάσταση είναι αβλαβής, αλλά μπορεί σε αρκετές περιπτώσεις να είναι ο λόγος της ανδρικής υπογονιμότητας.

Παλίνδρομη Εκσπερμάτιση: Αίτια

Οι αιτίες που προκαλούν παλίνδρομη εκσπερμάτιση είναι:

• Ανατομικοί παράγοντες όπως συγγενείς ανωμαλίες στην ουρήθρα ή την ουροδόχο κύστη.
  • Παθήσεις που μπορούν να προκαλέσουν νευρική βλάβη όπως παθήσεις των σπονδύλων, διαβήτης, σκλήρυνση κατά πλάκας, νόσος του Πάρκινσον ή κάποιος τραυματισμός του νωτιαίου μυελού.
  • Ορισμένα φάρμακα που συνταγογραφούνται για τη θεραπεία της καλοήθους υπερπλασίας προστάτη, της υψηλής αρτηριακής πίεσης ή διαταραχών της διάθεσης όπως η κατάθλιψη.
  • Χειρουργικές επεμβάσεις που σχετίζονται με τη θεραπεία της καλοήθους υπερπλασίας ή του καρκίνου του προστάτη, της ουροδόχου κύστης ή των όρχεων, οι οποίες μπορεί να προκαλέσουν βλάβη στους μυς ή στα γύρω νεύρα.

Διάγνωση Παλίνδρομης Εκσπερμάτισης

Η διάγνωση της συγκεκριμένης κατάστασης πραγματοποιείται με τη λήψη του ιατρικού ιστορικού του ασθενούς, η οποία περιλαμβάνει την τρέχουσα κατάσταση της υγείας του και τυχόν φάρμακα που του έχουν συνταγογραφηθεί. Διενεργείται επίσης φυσική εξέταση και έπειτα ακολουθεί ανάλυση ούρων με εργαστηριακές εξετάσεις. Αυτή προσδιορίζει εάν εντοπίζεται σπέρμα στα ούρα.

Παλίνδρομη Εκσπερμάτιση: Θεραπεία

Γενικότερα, το αίτιο πίσω από την παλίνδρομη εκσπερμάτιση είναι ο παράγοντας που οδηγεί στην επιλογή της κατάλληλης θεραπείας. Η πάθηση αυτή δεν απαιτεί κάποια θεραπεία στις περισσότερες περιπτώσεις, καθώς δεν δημιουργεί οργανικά προβλήματα. Εάν ο ασθενής λαμβάνει κάποιο φάρμακο που είναι γνωστό ότι συμβάλλει στην παλίνδρομη εκσπερμάτιση, το φάρμακο μπορεί να διακοπεί ή να αλλάξει. Ανάλογα με την αιτία της παλίνδρομης εκσπερμάτισης, μερικές φορές μπορεί να συνταγογραφηθεί κάποιο φάρμακο για τη θεραπεία της συγκεκριμένης πάθησης. Ωστόσο, η φαρμακευτική αγωγή δεν μπορεί να αναστρέψει τον χειρουργικό τραυματισμό ή κάποια σοβαρή νευρική βλάβη. Ακόμα, υπάρχει πιθανότητα ένας άνδρας να παρουσιάσει υπογονιμότητα λόγω απουσίας σπέρματος. Για τα ζευγάρια που προσπαθούν να συλλάβουν ένα παιδί, η παλίνδρομη εκσπερμάτιση μπορεί να εμποδίσει τις προσπάθειές τους λόγω έλλειψης σπέρματος. Σε τέτοιες περιπτώσεις, διαδικασίες γονιμότητας όπως η ανάκτηση σπέρματος και η εξωσωματική γονιμοποίηση μπορεί να αποδειχθούν χρήσιμες για μια επιτυχημένη εγκυμοσύνη.