Play Video

Επεμβάσεις Προστάτη & Διατήρηση Σεξουαλικής Υγείας

Ο προστάτης είναι ένας μικρός αδένας στους άνδρες που βοηθά στην υγεία του σπέρματος. Βρίσκεται ακριβώς κάτω από την ουροδόχο κύστη μπροστά από το ορθό και περιβάλλει την ουρήθρα που μεταφέρει τα ούρα και το σπέρμα έξω από το σώμα. Ο αδένας αυτός έχει την τάση να αυξάνεται σε μέγεθος με την πάροδο του χρόνου. Εάν ο προστάτης παρουσιάσει σημαντική αύξηση σε μέγεθος, μπορεί να προκαλέσει μια σειρά από προβλήματα υγείας. Η καλοήθης υπερπλασία και ο καρκίνος του προστάτη αποτελούν τις πιο κοινές παθήσεις που επηρεάζουν τον προστάτη, κι εμφανίζονται στην πλειοψηφία τους σε άνδρες προχωρημένης ηλικίας.

Προστάτης: Καλοήθης υπερπλασία & Συμπτώματα

Η καλοήθης υπερπλασία προστάτη αποτελεί μια ιστολογική διάγνωση που χαρακτηρίζεται από πολλαπλασιασμό των κυτταρικών στοιχείων του προστάτη, οδηγώντας σε μεγέθυνση του προστάτη αδένα. Η συγκεκριμένη πάθηση είναι πολύ κοινή και εμφανίζεται συχνά καθώς οι άνδρες μεγαλώνουν. Μάλιστα, περίπου οι μισοί από όλους τους άνδρες μεταξύ 51 και 60 ετών, ενώ έως και το 90% των ανδρών άνω των 80 ετών παρουσιάζουν καλοήθη υπερπλασία προστάτη. Η πάθηση αυτή εμφανίζεται όταν ο προστάτης γίνεται αρκετά μεγάλος ώστε να προκαλέσει προβλήματα. Ωστόσο, πρόκειται για καλοήθεια, που σημαίνει ότι δεν υπάρχει πιθανότητα καρκινικής εξαλλαγής.

Η σοβαρότητα των συμπτωμάτων σε άτομα που παρουσιάζουν υπερτροφία του προστάτη αδένα ποικίλλει, αλλά τα συμπτώματα τείνουν να επιδεινώνονται σταδιακά με την πάροδο του χρόνου. Ο προστάτης, όταν χαρακτηρίζεται από καλοήθη υπερπλασία έχει ορισμένα συμπτώματα εκ των οποίων τα πιο κοινά είναι:

• Συχνή ή επείγουσα ανάγκη για ούρηση
  • Αυξημένη συχνοουρία τη νύχτα και ακράτεια ούρων
  • Δυσκολία στην έναρξη της ούρησης
  • Αδύναμη ροή ούρων ή ροή που σταματά και ξεκινά
  • Αδυναμία πλήρους εκκένωσης της ουροδόχου κύστης
  • Σπανιότερα μπορεί να εμφανιστεί λοίμωξη του ουροποιητικού συστήματος, αδυναμία ούρησης ή αίμα στα ούρα

Μερικοί άνδρες με καλοήθη υπερπλασία προστάτη τελικά βρίσκουν τα συμπτώματά τους αρκετά ενοχλητικά ώστε να αναζητήσουν θεραπεία. Η πρώτη επιλογή θεραπείας είναι πάντα η φαρμακευτική αγωγή, η οποία μπορεί να ανακουφίσει από τα συμπτώματα χωρίς όμως να θεραπεύει την πάθηση. Ο προστάτης θα χειρουργηθεί όταν τα συμπτώματα είναι σοβαρά ή η φαρμακευτική αγωγή δεν αποφέρει ουσιαστικά αποτελέσματα. Πλέον, η εξέλιξη των ιατρικών τεχνικών επιτρέπει τη θεραπεία της διόγκωσης του προστάτη με ανώδυνο, ελάχιστα επεμβατικό και άκρως αποτελεσματικό τρόπο. Η μέθοδος Rezūm αποτελεί τη νεότερη εξέλιξη στη θεραπεία της καλοήθους υπερπλασίας προστάτη, προσφέροντας αξιοσημείωτα αποτελέσματα.

Μέθοδος Rezūm

Η ελάχιστα επεμβατική μέθοδος Rezūm είναι μια μη χειρουργική θεραπεία που χρησιμοποιεί τη φυσική ενέργεια που αποθηκεύεται στους υδρατμούς ή στον ατμό, για να αφαιρέσει τα κύτταρα που προκαλούν απόφραξη στην ουρήθρα. Αξιοποιώντας τον ατμό, η θεραπεία αυτή έχει επιδείξει εντυπωσιακά αποτελέσματα στην ελάττωση ή και την εξάλειψη των συμπτωμάτων της καλοήθους υπερπλασίας προστάτη. Αυτή η σύντομη διαδικασία χρησιμοποιεί τη φυσική ενέργεια που αποθηκεύεται σε μερικές σταγόνες νερού για τη συρρίκνωση του προστάτη. Έτσι τα ούρα μπορούν να ρέουν ελεύθερα, χωρίς να επηρεάζεται στο ελάχιστο η εκσπερμάτιση.

Οι παραδοσιακές θεραπευτικές επιλογές για την καλοήθη υπερπλασία προστάτη περιελάμβαναν φαρμακευτική αγωγή ή χειρουργική επέμβαση. Ωστόσο, η παραδοσιακή χειρουργική επέμβαση με διουρηθρική εκτομή του προστάτη (TURis) παρόλο που αντιμετωπίζει τα συμπτώματα της πάθησης, προκαλεί σε σημαντικό αριθμό ασθενών παλίνδομη εκσπερμάτιση, γεγονός που εμποδίζει την αναπαραγωγική ικανότητα και μειώνει σημαντικά την απόλαυση κατά τη σεξουαλική πράξη. Παράλληλα, σε ορισμένες περιπτώσεις έχει σημειωθεί και απώλεια της στυτικής λειτουργίας.

Η μέθοδος Rezum εξαλείφει όλες τις παραπάνω παρενέργειες, αποτελώντας επιλογή πρώτης γραμμής σε περιπτώσεις ασθενών που δεν επιθυμούν απώλεια της σεξουαλικής τους δραστηριότητας αλλά και της αναπαραγωγικής τους ικανότητας. Η μέθοδος Rezum πραγματοποιείται σε μία επίσκεψη, χωρίς να χρειάζονται επαναλήψεις και χωρίς να ταλαιπωρηθεί σωματικά, ψυχικά και οικονομικά ο ασθενής. Δεν υπάρχουν τομές, δε χρησιμοποιείται ολική αναισθησία και ο ασθενής μπορεί άμεσα να μετακινηθεί μόνος του, χωρίς να έχει ανάγκη κάποια βοήθεια. Οι περισσότεροι ασθενείς επιστρέφουν στις κανονικές τους δραστηριότητες μέσα σε λίγες ημέρες.

Προστάτης Συμπτώματα

Διουρηθρική προστατεκτομή TURP

Η διουρηθρική προστατεκτομή TURP είναι η χειρουργική αφαίρεση μέρους του προστάτη αδένα. Είναι μια διαθέσιμη επιλογή για την ανακούφιση των συμπτωμάτων που προκαλεί η διόγκωση του προστάτη εξαιτίας καλοήθους υπερπλασίας προστάτη (ΚΥΠ). Η αφαίρεση μέρους του προστάτη αδένα με τη μέθοδο TURP πραγματοποιείται σε περιπτώσεις ασθενών με μέτρια έως σοβαρά συμπτώματα που προκαλούνται από τη διόγκωση του προστάτη αδένα, τα οποία δεν έχουν υποχωρήσει έπειτα από φαρμακευτική αγωγή. Ο στόχος της TURP είναι να ανακουφίσει την απόφραξη που έχει δημιουργηθεί, ώστε να επιτρέψει την καλύτερη εκροή ούρων από την ουροδόχο κύστη και επομένως να βελτιώσει τα συμπτώματα της πάθησης.

Ωστόσο, μετά τη χειρουργική επέμβαση ορισμένοι ασθενείς μπορεί να παρατηρήσουν δυσκολίες ως προς τη σεξουαλική λειτουργία. Η κατάσταση αυτή μπορεί να αντιμετωπιστεί, με ελάχιστα επεμβατικές ή και χειρουργικές τεχνικές που αποτελούν μέρος των πρωτόκολλων αποκατάστασης για τη σεξουαλική υγεία.